Blog

COVID-19: Tarcza Antykryzysowa – projekt ustawy z 21 marca 2020 r.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

kancelaria prawna leszno

COVID-19: Tarcza Antykryzysowa

Jakie rozwiązania przewiduje projekt z dnia 21 marca 2020 r.?

SPIS TREŚCI:

  1. Działalność gospodarcza
  2. Zleceniobiorcy, samozatrudnienie
  3. Prawo pracy
  4. Zamówienia publiczne
  5. Umowy najmu
  6. Nieruchomości
  7. Podatki
1. DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA
  • zapewnienie możliwości działania zarządów oraz rad nadzorczych spółek w sytuacji nadzwyczajnych wydarzeń, które mogą mieć wpływ na wewnętrzną organizację spółek handlowych (zdalny udział w posiedzeniu, możliwość podejmowania uchwał na odległość),
  • możliwość odroczenia terminu na sporządzenie sprawozdań finansowych oraz odbyciezwyczajnych zgromadzeń/walnych zgromadzeń spółek prawa handlowego przez Ministra Finansów w drodze rozporządzenia,
  • umożliwienie bankom przedłużenia (odnowienia) lub innych modyfikacji warunków finansowych uprzednio udzielonych przedsiębiorcom z segmentu MŚP, którzy znaleźli się w szczególnej sytuacji wskutek wystąpienia stanu zagrożenia epidemiologicznego,
  • możliwość udzielenia ze środków Funduszu Pracy jednorazowej pożyczki na pokrycie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy w wysokości 5.000 zł na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy z 6 miesięcznym okresem karencji, z możliwością umorzenia w przypadku niezmniejszenia stanu zatrudnienia,
  • czasowa rezygnacja z zakazu wykonywania czynności związanych z handlem w niedziele,
  • przesunięcie terminu zawarcia umowy o prowadzenie pracowniczych planów kapitałowych przez firmy zatrudniające ponad 50 osób na październik 2020 roku,
  • przesunięcie o 3 miesiące, z 13 marca na 13 lipca 2020 roku, terminu obowiązku zgłoszenia informacji do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (ustawa o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy),
  • wydłużenie terminu na złożenie informacji o cenach transferowych do 30 września 2020 r.,
  • możliwość odroczenia terminu wykonania badań urządzeń technicznych, z zachowaniem możliwości eksploatacji przez maksymalny okres kolejnych 6 miesięcy,
  • wydłużenie okresu sporządzania dokumentów ewidencji odpadów w formie papierowej do 31 grudnia 2020 r.,
  • wydłużenie terminu składania wniosków o udzielenie zezwoleń pobytowych, przedłużenie wizy oraz przedłużenie pobytu w ramach ruchu bezdewizowego jeżeli wypadałby w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, wydłużenie z mocy prawa okresów ważności zezwoleń na pobyt czasowy oraz wiz krajowych (do 30 dni od dnia odwołania tego stanu),
  • zmiany w zakresie umów o imprezę turystyczną – termin rozwiązania bądź odstąpienia od umowy skuteczny z mocy prawa po upływie 180 dni od dnia powiadomienia o odstąpieniu lub rozwiązaniu, możliwość skorzystania z vouchera na realizację imprezy turystycznej w przyszłości,
  • przedłużenie terminu na zwrot wpłat klienta w przypadku niemożności zorganizowania wydarzenia z powodu epidemii (dot. organizacji wystaw i kongresów lub działalności kulturalnej, rozrywkowej, rekreacyjnej, sportowej, organizującej wystawy tematyczne lub imprezy plenerowe) do 180 dni od rozwiązania umowy, możliwy voucher w zamian za odstąpienie od rezygnacji z umowy;

 

2. ZLECENIOBIORCY, SAMOZATRUDNIENIE
  • świadczenie z tytułu przestoju ekonomicznego, nieoskładkowane i nieopodatkowane dla zleceniobiorców i samozatrudnionych, w wysokości 80 % minimalnego wynagrodzenia, a także dla osób na karcie podatkowej lub ryczałcie ewidencjonowanym, zwolnionym z VAT, w wysokości 50 % minimalnego wynagrodzenia;
3. PRAWO PRACY
  • dla pracodawców: dofinansowanie wynagrodzeń ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych do wysokości 50 % minimalnego wynagrodzenia, które obecnie wynosi 2 600 zł, ale nie więcej niż 40 % przeciętnego wynagrodzenia za pracę (w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy o 20%),
  • dla pracodawców: dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych składek na ubezpieczenia społeczne przez starostę, w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 w ciągu dowolnie wskazanych dwóch kolejnych miesięcy po 1 stycznia 2020 r.,
  • liberalizacja zasad ustalania pracownikom czasu pracy i modyfikacji warunków zatrudnienia w celu zachowania miejsc pracy,
  • poszerzenie kręgu osób uprawnionych do dodatkowego zasiłku opiekuńczego o osoby opiekujące się niepełnosprawnymi;
4. ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
  • zmiany w Prawie zamówień publicznych w zakresie obowiązku wzajemnego informowania się o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie umowy,
  • możliwości dokonania zmiany umowy, niedochodzenia należności, w tym kar umownych, oraz zwolnienie z kar z ustawy o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, odstąpienie od dochodzenia należności;
5. UMOWY NAJMU
  • obniżenie o 90 % czynszu za okres gdy najemca lokalu nie prowadził działalności w obiekcie handlowym o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m.kw. w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub epidemii, chyba że umowa przewiduje korzystniejsze dla najemcy rozwiązanie,
  • ograniczenie możliwości wypowiadania najemcom umów najmu lokalu lub wysokości czynszu do dnia 30 czerwca 2020 r.;
6. NIERUCHOMOŚCI
  • wydłużenie terminu wnoszenia opłat z tytułu użytkowania wieczystego oraz opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności do 30 czerwca 2020 r.,
  • wprowadzenie za część 2020 roku zwolnienia z podatku od nieruchomości wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19,
  • przedłużenie terminów płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w kwietniu, maju i czerwcu 2020 r. – nie dłużej niż do 30 września tego roku;
7. PODATKI

 

  • przesunięcie na 1 czerwca 2020 r. terminu płatności zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych wynagrodzeń w marcu i kwietniu 2020 r.,
  • przesunięcie z 1 kwietnia na 1 lipca 2020 r. obowiązku składania nowego pliku JPK_VAT dla wszystkich podatników, z możliwością dobrowolnego złożenia w maju nowego JPK_VAT w maju 2020 r.,
  • wydłużenie terminu na złożenie zawiadomienia o dokonaniu zapłaty na rachunekniezamieszczony w wykazie podatników VAT, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o VAT (z 3-dniowego do 14-dniowego),
  • przesunięcie na 20 lipca 2020 roku terminu do zapłaty podatku od przychodów z budynków za marzec-maj 2020 r. do 20 lipca 2020 r., o ile firma odnotowała przychody niższe o co najmniej 50 %,
  • czasowe zniesienie opłaty prolongacyjnej w należnościach wobec urzędów skarbowych i ZUS,
  • zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) umowy pożyczki zawieranej do dnia 31 sierpnia 2020 r.,
  • możliwość odliczenia straty poniesionej w 2020 r. od dochodu z działalności, uzyskanego w 2019 r. – gdy w 2020 r. osiągną przychody niższe o co najmniej 50 % w porównaniu do 2019 r.,
  • umożliwienie dokonania odliczenia od dochodu (przychodu) darowizn przekazanych na przeciwdziałanie COVID-19,
  • odstąpienie od stosowania, w zakresie zaliczek na podatek PIT i CIT, przepisów dotyczących tzw. złych długów wobec podatnika będącego dłużnikiem, o ile jego przychody są mniejsze o co najmniej 50%;
  • możliwość odstąpienia przez „małych podatników” od opłacania zaliczek w formie uproszczonej za miesiące marzec-grudzień 2020 r.,
  • odroczenie podatku do sprzedaży detalicznej do 1 stycznia 2021 r.,
  • zwolnienie od podatku dochodowego otrzymanych w 2020 r. przez podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą przychodów z tytułu: wsparcia gwarancyjnego oraz dopłat do kredytów przyznanych na podstawie ustawy, dopłat do oprocentowania kredytów przyznanych na podstawie ustawy,
  • wprowadzenie za część 2020 roku zwolnienia z podatku od nieruchomości wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19,
  • przedłużenie terminów płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w kwietniu, maju i czerwcu 2020 r. – nie dłużej niż do 30 września tego roku.

W razie jakichkolwiek pytań cały Zespół Kancelarii pozostaje do Państwa dyspozycji, zapraszam do kontaktu zarówno drogą telefoniczną, e-mail jak i telekonferencje za pośrednictwem preferowanych aplikacji (Zoom, MS Team, WhatsApp, Signal etc.).

Z poważaniem, Maciej Tabert maciej@tabert.pl 603 934 996

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

POZOSTAŁE WPISY